Samochody Akcesoria
wrz
23
2020

Ferodo jest jedną z najbardziej rozpoznawanych marek na rynku hamulców. Ferodo jest brytyjskim producentem klocków hamulcowych, tarcz, szczęk oraz płynów hamulcowych, również w wersjach tuningowych i sportowych pod marką Ferodo Racing. Jest to również jeden z producentów, którzy zaopatrują fabryki w klocki na pierwszy montaż, mowa tu o producentach takich jak: VW, Renault, Clio, Audi, Ford, Citroen i wielu innych.

Oprócz najbardziej rozpoznawalnego produktu jakim są klocki Ferodo Premier Eco-Friction, które jakościowo można porównać do klocków oryginalnych, firma dysponuje bardzo szeroką gamą produktów o podwyższonej skuteczności i odporności na wysokie temperatury, które nie są osiągalne przez klocki standardowe (klasy oryginału). Produkty te znajdują zastosowanie zarówno na drogach publicznych, sporadycznych track-day’ach, jak i sporcie amatorskim i profesjonalnym.

Klocki z serii Ferodo Racing to następujące mieszanki:

  • Ferodo DS Performance
  • DS 2500 – numer katalogowy zakończony literą „H”,
  • DS 3000 numer katalogowy zakończony literą „R”,
  • DS 1.11 numer katalogowy zakończony literą „W”,
  • DSUNO numer katalogowy zakończony literą „Z”.

DS Performance to półmetaliczne klocki hamulcowe o podwyższonej skuteczności i odporności na przegrzewanie w stosunku do klocków fabrycznych. Dzięki swoim parametrom pozwalają skuteczniej hamować w relatywnie szerokim zakresie temperatur (do 450 st. C). Co ważne klocki te są klockami drogowymi, a więc nie wymagają wstępnego rozgrzania, co znajduje potwierdzenie w posiadanej przez tę mieszankę homologacji drogowej ECE-R90 . Mieszanka klocków zapewnia dobrą modulację siły hamowania, oraz zużycie i pylenie na poziomie klocków seryjnych. Klocki te wyposażane są również w podkładki antywibracyjne i czujniki zużycia (jeśli występowały w klockach fabrycznych).
Ferodo DS. Performance nazwać należy raczej mieszanką tuningową niż sportową. Polecane są dla osób, które preferują bardziej dynamiczny styl jazdy i potrzebują pewnego i ostrego hamulca. Na torze klocki te mogą okazać się niewystarczające. Warto wspomnieć, że klocki te bardzo łatwo się docierają. Wystarczy kilka hamowań w prędkościach miejskich, aby film cierny odłożył się na tarczy w prawidłowy sposób.

DS2500 to również półmetaliczne klocki hamulcowe dla wymagających kierowców. Podobnie jak mieszanka DS Performance, także DS2500 nie wymagają wstępnego rozgrzewania i hamują od zimnego układu. Jest to mieszanka, która jest kompromisem pomiędzy jazdą na drogach publicznych i sporadycznymi wypadami na trackday’e, kiedy zależy nam na skutecznym hamowaniu ale niekoniecznie bijemy się o setne sekundy na okrążeniu. Temperatura stabilnej pracy dla DS2500 to -600 st. C. Tak szeroki zakres temperaturowy pozwala na bezpieczne i skuteczne hamowanie nawet przy bardzo dynamicznym stylu jazdy i prędkościach osiąganych na niemieckich autostradach.
Co ważne, klocki te posiadają akceptowalną żywotność, nie powodują przyspieszonego zużycia tarcz hamulcowych, zapewniają bardzo dobre wyczucie pedału hamulca. Warto również zwrócić uwagę, iż klocki te nie posiadają homologacji drogowej ECE-R90. W związku z tym, że jest to mieszanka z serii Racing większość pozycji katalogowych nie posiada podkładek antywibracyjnych, czujników zużycia, ściętych krawędzi mieszanki, przez co mają one skłonność do popiskiwania. Klocki te są szczególnie popularne w samochodach typu hot-hatch i sportowych.

DS3000 – to półmetaliczna mieszanka klocków hamulcowych przeznaczonych do jazdy torowej, rajdowej i wyścigów na krótkich dystansach – jedna z najbardziej popularnych mieszanek w tej klasie. Klocki te posiadają wyższą od DS2500 temperaturę stabilną pracy, dzięki czemu jeszcze lepiej ograniczają zjawisko fadingu. W praktyce można powiedzieć, że klocki te nie wymagają wstępnego rozgrzewania (choć wiele źródeł podaje inaczej). Klocki charakteryzują się bardzo dobrym initial-bite, czyli odczuciem „wgryzania się w tarcze”. Podobnie jak w przypadku DS2500 delikatnie dogrzane klocki jeszcze bardziej zwiększają swoją skuteczność. DS3000 oprócz bardzo wysokiego współczynnika tarcia cechuje się bardzo dobrą dozowalnością. Dzięki tym właściwościom wymaga znacznie mniejszego nacisku na pedał hamulca. Warto zaznaczyć, że klocki te są nieco bardziej agresywne dla tarcza hamulcowych, dlatego zaleca się stosowanie ich z tarczami klasami wyższej klasy, które wykonane są z żeliwa typu HighCarbon (np. DBA 4000, Dark Performance Ultra etc.). Klocki te nie posiadają homologacji drogowej ECE-R90 oraz mogą mieć skłonność do popiskiwania z powodu braku podkładek antywibracyjnych i ściętych krawędzi.

DS 1.11 to mieszanka ceramiczna, która bazuje na tzw. siloxanach. W odróżnieniu od klocków półmetalicznych DS. 1.11 wykorzystuje bardziej hamowanie adhezyjne niż abrazyjne, co ogranicza zużycie tarcz hamulcowych. Mieszanka ta jest porównywalna osiągami z popularnymi DS2500, przy czym ich maksymalna temperatura pracy to około 800 st. C. Charakterystyczną cechą tych klocków jest niższy initial-bite i wrażenie, że klocki delikatnie rozgrzane hamują nieco skuteczniej. Klocki te są też nieco bardziej tępe w odczuciu, co jest związane z charakteryzują hamowania abrazyjnego. Klocki te nie posiadają homologacji drogowej ECE-R90 oraz mogą mieć skłonność do popiskiwania z powodu braku podkładek antywibracyjnych i ściętych krawędzi.

DSUno podobnie jak DS. 1.11 jest to mieszanka ceramiczna, która bazuje na tzw. siloxanach. Parametrami Ferodo DSUno porównać można do ich półmetalicznego odpowiednika DS3000. Jako, ze jest to mieszanka ceramiczna wykorzystuje bardziej hamowanie adhezyjne niż abrazyjne, co ogranicza zużycie tarcz hamulcowych. Charakteryzuje się dużo lepszym initial-bite i współczynnikiem tarcia, natomiast wymaga rozgrzania zdecydowanie bardziej niż DS3000 i DS. 1.11. Klocki te nie posiadają homologacji drogowej ECE-R90 oraz mogą mieć skłonność do popiskiwania z powodu braku podkładek antywibracyjnych i ściętych krawędzi.

Mieszanki Ferodo
Kategoria: Aktualności • 23 września 2020